Zoek

Privacy

Hoe komen de persoonsgegevens van de gezinnen die ik begeleid bij Kirikou terecht?

Persoonsgegegevens zijn gegevens waarmee je iemand kan identificeren. Er zijn 2 soorten:

  • Algemene gegevens: naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, rijksregisternummer ...
  • Gevoelige gegevens: info over seksuele geaardheid, etnische herkomst, religie, politieke overtuiging ... Deze gegevens vragen extra beveiliging.

Als een gezin gebruikmaakt van diensten of producten van Kirikou, hebben we altijd algemene persoonsgegevens van hen nodig. Die geef je ons door ze in te vullen in het gezinsdossier dat je aanmaakt.

 

Waarvoor worden de persoonsgegevens van mijn gezinnen gebruikt?

We gebruiken je persoonsgegevens alleen voor het doel waarvoor we ze kregen.

  • Partners delen persoonsgegevens van de gezinnen met materiële noden met ons en elkaar via een online systeem. De gezinnen tekenen hiervoor een toestemmingsformulier af. Deze persoonsgegevens worden op hun beurt weer gedeeld met de vrijwilligers die de pakketten klaarmaken en de dienst Wonen en Werken die voor het verspreiden van de goederen zorgt. Partners kunnen goederen ook ophalen bij de onthaalmedewerkers van het OCMW, ook zij zien de persoonsgegevens van persoon in kwestie. Via mail communiceren we met de partners adhv achternaam van het gezin (dossiernummer gaat niet meer in nieuwe systeem, en bleek ook zeer ontpraktisch).

Willen we jouw gegevens ook voor iets anders gebruiken, dan vragen we eerst jouw toestemming. Je kan die toestemming op elk moment intrekken.


Worden mijn gegevens doorgegeven aan anderen?

We geven je gegevens niet door aan anderen, tenzij dat nodig is voor de dienstverlening bv. voor een activiteit die in samenwerking wordt georganiseerd, of dat wettelijk verplicht is.

We gaan in de nabije toekomst een samenwerkingsovereenkomst afsluiten met iedere organisatie die via het online reservatiesysteem met de gegevens van de gezinnen in contact kan komen. Zo zorgen we dat ook zij veilig en vertrouwelijk met de gezinsgegevens omgaan. 

Hoelang worden de persoonsgegevens bijgehouden?

We bewaren de gezinsgegevens niet langer dan nodig is voor het doel waarvoor we ze kregen. de gegevens van gezinnen waarvoor gedurende een periode van minstens 2 jaar geen aanvraag wordt gedaan, zullen bijgevolg vernietigd worden.

Hoe kan ik mijn persoonsgegevens inkijken, verbeteren of verwijderen?

Je hebt het recht om je persoonsgegevens in te kijkenaan te passen of onder bepaalde voorwaarden te verwijderen. Je kan ook een kopie aanvragen.
Doe je aanvraag via info@huisvanhetkindleuven.be. Je krijgt binnen 1 maand een antwoord.

Wat met wijzigingen in ons privacybeleid?

We toetsen ons beleid over persoonsgegevens regelmatig aan de wetgeving. Daarom is het mogelijk dat we onze privacyverklaring in de toekomst aanpassen. De wijzigingen zijn geldig vanaf het moment dat ze op deze website gepubliceerd zijn. 

Hoe kan ik een datalek melden?

Er is een datalek als persoonsgegevens:

  • Gestolen of kwijtgeraakt zijn (bv. USB-stick in de trein verloren)
  • Niet correct verwerkt zijn (bv. bewaard zonder medeweten of toestemming van de betrokkene)
  • Ingekeken of bewerkt worden door mensen die dat niet mogen
  • Langer bewaard worden dan nodig of afgesproken, zonder toestemming van de betrokkene

Denk je dat er bij Kirikou een datalek is? Meld het ons via kirikou@huisvanhetkindleuven.be

Hoe kan ik klacht indienen?

Heb je een klacht over de verwerking van je persoonsgegevens? Meld het ons via kirikou@huisvanhetkindleuven.be


Je kan ook klacht indienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA). 
 

Vragen?

Jouw persoonsgegevens worden verwerkt door:
Kirikou - deelwerking vzw Huis van het Kind Leuven - Professor Van Overstraetenplein 1 - 3000 Leuven

Heb je vragen over de bescherming van je persoonlijke gegevens? Contacteer ons: kirikou@huisvanhetkindleuven.be of 0486/447320

Filters
Sort
display